سه شنبه, 25 ارديبهشت 1397 ساعت 09:02

دمای رنگ چیست؟

دمای رنگ یک مشخصه از نور مرئی است که کاربرد‌های مهمی در نورپردازی، عکاسی و فیلمبرداری، چاپ و نشر، صنعت، ساخت فیلم و انیمیشن، ستاره شناسی، باغبانی و سایر زمینه ها دارد. در حقیقت واژه دمای رنگ برای منابع نوری اطلاق می‌شود. در این مقاله سعی شده است تعریف علمی دمای رنگ و همچنین تفاوت‌ها و کاربردهای هر یک از دماهای رنگ نور بیان شود.دمای رنگ یک مشخصه از نور مرئی است که کاربرد‌های مهمی در نورپردازی، عکاسی و فیلمبرداری، چاپ و نشر، صنعت، ساخت فیلم و انیمیشن، ستاره شناسی، باغبانی و سایر زمینه ها دارد. در حقیقت واژه دمای رنگ برای منابع نوری اطلاق می‌شود. در این مقاله سعی شده است تعریف علمی دمای رنگ و همچنین تفاوت‌ها و کاربردهای هر یک از دماهای رنگ نور بیان شود.
بر‌خلاف تصور اولیه، دمای رنگ هیچ گونه ارتباطی به دمای واقعی منبع نور ندارد و مربوط به رنگ نور تولید شده توسط لامپ می‌باشد. همچنین هرچه عدد دمای رنگ پایین تر باشد نور حس گرم تری دارد و هرچه بالاتر رود حس سرد تری ایجاد می‌نماید.

تعریف علمی دمای رنگتعریف علمی دمای رنگ

جسم سیاه عنصری مانند پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند. اگر جسم سیاه گرم شود، در دماهای مختلف نورهای متفاوتی ایجاد می‌کند و این نورها تمام طیف مرئی را پوشش می‌دهند.برای توضیح این تعریف‌، رنگ فلز گداخته شده را در نظر بگیرید، وقتی یک تکه فولاد گداخته می‌شود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می‌شود، وقتی که گرم‌تر می‌شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می‌شود، این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می‌دهد. با بالا رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می‌شود؛ بنابراین دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسم سیاه در دمای معین تعریف شده است و بر حسب درجه کلوین بیان می‌شود.جسم سیاه عنصری مانند پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند. اگر جسم سیاه گرم شود، در دماهای مختلف نورهای متفاوتی ایجاد می‌کند و این نورها تمام طیف مرئی را پوشش می‌دهند.برای توضیح این تعریف‌، رنگ فلز گداخته شده را در نظر بگیرید، وقتی یک تکه فولاد گداخته می‌شود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می‌شود، وقتی که گرم‌تر می‌شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می‌شود، این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می‌دهد. با بالا رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش ساطع می‌کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می‌شود؛ بنابراین دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسم سیاه در دمای معین تعریف شده است و بر حسب درجه کلوین بیان می‌شود.


منظور از رنگ در اینجا رنگ‌های مطلق نیست بلکه طیف گرمایی رنگ است. محدوده دمای رنگ در عمل بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین می‌باشد و در دمای پایین تر از رنگ قرمز و زرد شروع شده و در دماهای بالا به رنگ آبی می‌رسد.

color temp

حال این پرسش برای شما پیش می‌آید، نور گرم یا سرد؟ کدام دمای رنگ مناسب محیط شماست؟حال این پرسش برای شما پیش می‌آید، نور گرم یا سرد؟ کدام دمای رنگ مناسب محیط شماست؟
انتخاب دمای نور مناسب هر محیط متناسب با کاربرد آن اهمیت ویژه ای دارد زیرا انتخاب رنگ مناسب بر روحیه افراد تاثیر به‌سزایی میگذارد و بسته به روحیه ای که می‌خواهید ایجاد نمایید متغیر است. در لامپ های قدیمی (رشته ای) انتخاب رنگ نور ساطع شده توسط لامپ مقدور نبود ولیکن امروزه با کمک تکنولوژی LED شما قادر به انتخاب رنگ نور لامپ هستید.

 Cool White نور سفید سرد (۵۴۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین)
مناسب برای کارهای صنعتی، اموری که عدم خواب آلودگی و دقت و ظرافت در آن اهمیت دارد مثل کارگاه تراشکاری، پرس ،برش‌کاری، سوزن‌کاری نقشه کشی و مشاغلی از این دست.

Natural White-Day Light نور طبیعی (۴۰۰۰ کلوین)
نور میانه یا نور طبیعی و زنده است که مناسب برای محیط هایی مانند مدارس، ادارات، آشپزخانه‌ها ، راه رو ها، محیط‌های عمومی، بیمارستان‌ها و خوابگاه‌ها  و … می‌باشد.

 Warm White نور سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین)
مناسب برای محیط‌های گرم و صمیمی با القای حسی لطیف و آرامش بخش می‌باشد، مثل محیط زندگی یا محیط استراحت، اتاق خواب و اتاق پذیرایی، اتاق بیماران در بیمارستان و اتاق های اقامتی هتل‌ها.

sunny moony